Duurzaam? Duur in alle opzichten, behalve in de betekenis van het woord

15-05-2020

Je hoeft tijdens de reclameblokken maar eens niet naar het toilet te gaan of de advertenties in de krant echt te lezen, en het woord 'duurzaam' valt niet meer te omzeilen. Goed nieuws voor mensen die zo'n product niet kopen. In veel gevallen zal je goedkoper uit zijn en met de letterlijke interpretatie van duurzaam heb je misschien zelfs wel een betere keuze gemaakt. Wie zal het zeggen?

De marketeers draaien op volle toeren om de kijker/lezer te overtuigen dat je een verantwoorde keuze maakt om het aangeprezen product aan te schaffen. Duurzaam betekent onder meer 'geproduceerd of verkregen op een manier die het milieu en de natuur zo min mogelijk belast', 'het milieu zo min mogelijk belastend'. Kortom: 'relatief milieuvriendelijk', 'grondstofbesparend' (bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/duurzaam/).

Dat is een zeer ruim begrip, maar de marketeer weet inmiddels dat dit voor de consument de trigger is 'dat je goed doet voor het milieu'. Inmiddels weten we iets beter, maar is de ontkenning, helaas wereldwijd, nog steeds groot.

De film 'Planet of the Humans' van Michael Moore benadrukt nog eens dat wie denkt dat wij zonder fossiele grondstoffen kunnen produceren en de economie draaiend kunnen houden, waarschijnlijk ook geloofd in sprookjes.

Helaas vinden wij het kennelijk fijn om als groep ergens in te geloven en de ogen te sluiten voor tegenstrijdigheden of anders denken.

Natuurlijk is het cruciaal dat we alles op alles zetten om de natuur en milieu te beschermen, maar duurzaamheid is een speelbal geworden van de commercie. Daarmee is de focus grotendeels gericht op korte termijn geld verdienen en subsidies naar binnen trekken. De gebruiker op zijn beurt wordt opgezadeld met onbewezen, onvolwassen oplossingen die veelal indirect meer dan ooit een enorme aanslag op onze natuur en ecologie plegen. Voor de commerciële instituten niets meer dan 'collateral damage'. Waar we normaal vele product cycles nodig hadden om tot een volwassen product te komen, worden we nu overspoeld met de ene na de andere (alleen op papier bewezen) 'innovatie' om ons maar tot kopen over te halen.

Als je voorbeelden wilt, neem dan even echt de tijd om net iets verder door te denken over de producten met de reclameboodschap waarin duurzaamheid wordt gebezigd. Hoe wordt zo'n product geproduceerd, welke grondstoffen zijn in al de componenten verwerkt, etc. Gebruik je common sense.

Nee, voor mij is het woord duurzaam inmiddels volledig gedevalueerd. En klinkt steeds meer als '50% minder vet' oid. zonder te begrijpen wat dat nou precies inhoudt, maar het klinkt in ieder geval gezond. 

Het wordt tijd voor een wereldwijde begripsvorming waarin niet de inhoud van het product verplicht moet worden omschreven, maar de hoeveelheid grondstoffen per eenheid die nodig zijn in het productieproces (direct en indirect) om het product te maken en in stand te houden.


Fred Bosch - About Management and more - All rights reserved 2019-2022